Sunday, March 6, 2011

perlukah semuanya bersebab?

suatu hari... aku dan dia duduk bersama, selalu aku bertanyakan soalan ini padanya...


aku:Awak, suke saya x?
Dia: suke....

aku mula tersenyum...dan aku tanye lagi...

aku:nape awk suke saya?
Dia:ntah... x de sebab...saya suke je....

hatiku mula gelisah... knapa x bersebab? aku mula meragui jawapannya yang pertama... aku mula tarik muka...dia sedar akan hal itu dan mula berkata sesuatu...

Dia: awk nk dengar satu cite x?

aku mula mengangguk, dan mendengar semua bicaranya... setiap patah kata itu bukan sahaja masuk ke telingaku malah meresap jauh ke dalam hatiku... Katanya, ada satu pasangan kekasih, Si perempuan selalu shaja bertanya tentang sebab Si lelaki sukakannya... Si lelaki hanya menjawab, TIADA BERSEBAB... namun Si Perempuan masih tidak berpuas hati... lalu ditanya lagi soalan yang sama... Bagi mengembirakan hati Si Perempuan, Si lelaki menjawab dia sukakan Si perempuan SEBAB dia cantik, SEBAB hidungnya cantik, SEBAB matanya cantik, SEBAB bibirnya cantik.... semua SEBAB kecantikannya...dan akhirnya Si perempuan tersenyum...puas dengan jawapan yang diberikan oleh Si lelaki.... Suatu hari, Si Perempuan kemalangan dan mengalami kecederaan serius di muka.... semua kecantikannya hilang.. namun Si lelaki masih setia menemaninya...lalu Si lelaki berkata, sekarang....tiada lagi sebab saya sayangkan awak, namun....saya masih lagi sayangkan awak... kerana sayang saya pada awak TIDAK BERSEBAB.....

Sekarang aku faham...semua benda tidak perlu bersebab...kerana "sebab" akan hilang bila kita dapat semua yang kita inginkan...

_T E R I M A K A S I H A W A K_

CoRetaN Qisya... (",) bersama selamanya

2 comments:

  1. terharunya..xsgke..ske entry ni..hehe

    ReplyDelete
  2. x sangka? ape yg x disangka nie... hehehehe...
    like kuasa 2 hhehehehe...

    ReplyDelete

sayang selalu...(",)